lördag 5 april 2008

Planterings-skiss i skala 1:1

Efter flera försök på att gå akademiskt till väga med listor och ritningar, insåg jag att det enkla ofta är det bästa. Så jag skrev lappar med namn på alla träd/buskar/häckplantor jag tror jag har bestämt mig för, stack en blompinne igenom dem och placerade ut dem på sina tilltänkta platser.

Nu är det ingen fara att jag glömmer vad jag tänkt, och så ser man det hela lite bättre framför sig.



I eftermiddag la jag in en beställning på barrot-häckplantor hos Hageglede.no; 30 Potentilla Fruticosa (Ölandstok), 30 Aronica (Svartsurbär) och 40 Lonicera Korolkowii (Buskkaprifol). Skall komma "i mitten av april".

Idag har vi också släpat bort fotogentanken till baksidan av huset (med ca 200 liter i, puh!). Eftersom H har installerat värmepump kommer vi inte att fylla fatet flera gånger så det gör inget att det står lite otillgängligt.
Jag har också vårstädat rabatter och krattat gräsmattan idag. Monterade ett miniväxthus/miniträdgårdsland som vi impulsköpte på Lidl i påsk. Samt fyllde på med jord och hemmalagad kompost. Passar nog bra till lite kryddor och rädisor etc. Det var inte så stort...

I kartongerna har jag satt sticklingar från Flikkranstoppen (norskt namn). Planen är att de skall användas i den nedersta sluttningen. Jag har ändå bestämt mig för att plantera den sist, så det kan få ta sin tid. Tog också några sticklingar från kaprifolen. Den ser så skräpig ut och omges av ogräs, så funderar på att ta bort den tills jag få bukt med det. Nu har jag ingen riktig koll på det där med sticklingar, men det är väl bara att sticka ned små nya grenar/skott i fuktig jord tills de tar sig?

1 kommentar:

Grindvollen gård sa...

Du verden så mye dere får gjort! Her er det planlegging på høyt niva. Jeg får ikke gjort så mye annet enn å klippe, klippe og klippe... Men har fått sådd litt, som spirer og gror. Gleder meg til vi er ferdige med å klippe!

Skal prøve å buldre litt i dag, kommer dere også en tur?

Janne