torsdag 19 juni 2008

Fotorunda 13. juni och senaste plantering.

De sista helgerna och veckokvällarna har annat än trädgårdsbloggande engagerat. Mer om det här. Dagens foton är därför en vecka gamla.
Nu är "cirkeln sluten" när det gäller att dokumentera den gamla delen av trädgården genom året. Faktiskt så slog de blommande träden/buskarna runt huset ut nästan exakt på samma datum i år som 2007;

Flikkransstoppen 1-9:e juni samtidigt som den vitblommande busken utan namn (närmast på bilden).
Paradisbusken (båda) 3-13: juni, samtidigt med pionen.
Schersminen började i går 18. juni (i fjor stod den i full blom 23:e juni).
Paradisbuske (N=Fagerbusk) med Kungsljus??
De här Lysimachia Punctata (N= Fagerfredløs) står på grannens tomt, i en ogräsåker, men jag tror inte han har något emot att jag delar och lånar lite.
Mina nyplanterade jättedaggkåpa är fina tillsammans med midsommarblomst.


Lavendeln vid stentrappen blommar, likaså Kryptimianen. Ja just det, jag tror inte mina timianfrö kommer nånstans, så jag köpte några plantor för 15 kr/st.
Plantering den gångna veckan:
Två rosa höstöga Coreopsis Rosea "American Dream" hamnade bredvid silkepionen.
Samtidigt har jag också placerat mina 4 buxbomar (två på toppen av trappan bakom huset, och en på var sida om rosenbågen så den inte ser så naken ut på vintern) och planterat en Björnbärsbuske på rosbågens andra sida. Sargentäpplet har också fått en plats i en av slänterna som är täckt av bark.
Idag 19/6 var det "ta 3 betala för 2" för rosor på Plantasjen. Det fick vissa konsekvenser. Jag är 950 kr fattigare och har lite arbete imorgon innan vi kan åka och fira midsommar.

Inga kommentarer: