måndag 30 juni 2008

Mina värsta ogräs

Inför den här säsongen läste jag på ganska mycket, både i alla nummer av Allt om Trädgård (alla mammas nummer), flera böcker med titlar som "Allt om din hage", "Hvordan lyckes med bed" (bed=rabatter) etc. Att rotogräs var viktigt att bli av med INNAN man planterar var det inga tvivel om. Ändå gjorde jeg misstaget:

Jag trodde att det räckte att täcka över med 20-30 cm ny jord! Att det skulle kväva ogräset och utarma rötterna på samma vis som annan form av täckning. Fel, fel, fel!
I fjor hade jag en match mot skvallerkålen (N=Kirskål) på en plats vid ingångspartiet. Det gick fint att spruta med Roundup (I rätt blandning) så var det utrotat. Nu är det så gott som ogräsfritt och växer rosor och lavendel där.

I nya rabatter har jag nästan alltid kunnat gräva upp kirskålen. Det går då en blek stängel till nånstans under den nya jorden, och där hittar jag som oftast en liten stump av en kraftigare rot som grävmaskinerna har delat upp i småbitar.

Men jag har fått större fiender. Åkervindan och någon variant av Fräken (N=snelle/Kjerringrokk fast H's mamma säger att det inte är det för det smakar inte som den som hon har kokat te av)

Åkervindan:


Åkervindan är i sig själv ganska vacker, men inte så kul när den klättrar upp i allt annat och fullständigt tar över. Jag har till och med sett att de kväver nässlor! De sår sig med både frön och underjordiska utlöpare (upp till 20 meter långa, och det tror jeg verkligen på). Enligt egna studier växer de minst 10 cm/dygn. Rötterna ser ut ungefär som skvallerkålens, men lite blekare och de bryts lättare av. Från varje liten avbruten rotbit kommer den en ny växt. Vilket är ett problem när man har haft grävmaskiner i trädgården... Jag har sprutat flera gånger, men det kommer hela tiden upp nya friska skott. Men skam den som ger sig...

Fräken/Kjerringrokk:
Den här har också ett stort och utbrett rotsystem under jorden som skuter ut nya stängler som delar sig och delar sig tills de når jordytan och poppar upp överallt. Jag har grävt djupt i flera omgångar för att få upp så mycket som möjligt, men det kommer såklart upp nya skott hela tiden. jag skulle uppskatta att skotten växer med 5 cm/dygn. Det värsta av allt är nog att de till och med växer igenom en ganska tät fiberduk med bark på! En sån som används i vägbyggen alltså! Har just sprutat en andra omgång med round up, så får vi se hur det ser ut om nån vecka eller två.
(Suck! Men annars har vi det fint :-))
PS. Jag har varit hemma från jobbet idag (ordentligt förkyld). Därav flitigt bloggande. Har annars planer om att trappa ner skrivandet, och begränsa det till nyplanteringar och andra förändringar. Det tar otroligt lång tid att lasta ned bilder här, så det tar lite för mycket kvällstid.

Inga kommentarer: