måndag 1 juni 2009

Projekt köksträdgård mm

Ett projekt som påbörjades under mina två veckor ledigt, och som sedan stannat av lite eftersom vi blev tvugna att prioritera att köra grus. Jag hade nämnligen beställt "ett halvt lass", och så var det en ganska stor lastbil... Som tippade gruset framför garaget. Men nu är högen i alla fall så liten att man kan köra förbi den.

Åter till projektet, så skall det bli en upphöjd köksträdgård på 2 x 3 meter ungefär (tack Annika och Niklas för inspiration). Jag köpte stolpskor med jordspjut (75x75mm) som Harald hjälpte mig att slå ner. Och så skruvade jag på kraftiga impregnerade terrassbrädor. Lite anpassningsarbete krävdes mot lutande terräng. Jag har lagt fiberduk i botten pga all kirskål som växte här innan, och så har jag plastat insidan för att den inte ska ruttna så fort av närkontakt med fuktig jord. Det är förra årets kompost som ligger i botten. Den verkar ha torkat in, för den liknar inte jord än. Men jag behöver plats till nytt avfall, så det får ligga här i botten så länge. Det ska köras hit mer kompost (från andra änden av trädgården såklart...) och så ska jag använda en del av jorden som ligger till höger i bild:
Till höger mot granitmuren skall det bli plats till några vinrankor som vi har fått av grannen Inger i bröllopspresent. Pluss lite kryddörter tror jag.
Rött grus från Follestad fraktion 4-16 ligger på gångarna över fiberduk.
Jag har egenhändigt stulit sten i flera billass från ett nerlagt stenbrott i närheten, det ska bli fint som kantsten hoppas jag.
Till sist (det ena projektet skapar det andra), Haralds arrangemang för att spara grus till senare behov:

Inga kommentarer: