onsdag 6 januari 2010

Kvarndalen

6:e januari. Idag är det så kallt at det inte fresar att gå ut. Jag är hemma med sjuk bil, dvs den startar inte i den här kylan(-24 i morse). Då passar det bra att skriva lite om något somrigt. Som mina föräldrars trädgård vid midsommartid 2009. Här kommer ett litet porträtt:
I Kvarndalen har det, som namnet antyder, funnits en kvarn en gång i tiden. Senare byggdes kvarnen om till elverk, med samma vatten som drivkraft. Enligt gammal hävd regleras två sjöar härifrån. Björsjön och Långesjön. Ovanpå elverket ligger "Kvarnstugan" och dess terrass. Utloppet från elverket är bäcken som rinner genom Ryd och till slut hamnar i Göta Älv. Elverket försörger hushållet, och lite till. Överloppet från kvarndammen rinner i kulvert under gräsmattan och ut i ett vackert (och ibland mer våldsamt) vattenfall, omkransat av stenmurar och en stenbro.

Förutom bostadshuset finns på tomten en byggnad med garage, snickeriverkstad (också använt som stall) och gjuteri samt en bastu med utgång direkt mot kvarndammen, som det badas flitigt i på sommarmornar. Lite mer sällan på vintern, även om dammen alltid är isfri.

Fastigheten ligger 3,5 mil från Göteborg, ca 1 mil från Nödinge och nån kilometer utanför Ryd.
Jag har sedan mitt trädgårdsintresse vaknade till liv med eget hus 2007, insett vilken skatt Kvarndalen är, rent trädgårdsmässigt. Se själva.



Dagens bostadshus är byggt på den gamla ladugårdens granitgrund - efter en husbrand 1979.






Elverket med Kvarnstugan ovanpå.







Växthuset, byggt mot väggen till byggnaden som numera innehåller garage, snickarbod och gjuteri.
Köksträdgården och dammen.

Komposten och bostadshusets grundmur.





Kvarndammen, uppströms trädgården. har tror jag mamma har stuckit ned några strandirisar.

Rabatten framför huset, samt gräsmattan.

De här läckra jättestenarna lades på plats med traktor. De blev över då kulverten under gräsmattan måste renoveras med nytt betongtak 2008.



Här ses bäcken, (nedströms elverket), framför dammen som är utgrävd för att "dränera" en myr som låg här (före vår tid). Bron över till ön snickrade pappa och jag en medan isen ännu låg kvar och jag var på väg att bli ingeniör (1994 eller 1995). Dammen åkte vi skridskor på och båt i när vi var små. Numer är den bebodd av kinesiska karpar och -på våren- Kanadagäss och änder. Tomten är omringad på alla kanter av en skogsfastiget, som også ägs av mina föräldrar sedan en tid. Här har pappa byggt ett litet sågverk och ett traktorgarage.

Inga kommentarer: